2 maanden verder - Reisverslag uit Fort-de-France, Martinique van Marion, Laurent & Sarah Riffelmacher - WaarBenJij.nu 2 maanden verder - Reisverslag uit Fort-de-France, Martinique van Marion, Laurent & Sarah Riffelmacher - WaarBenJij.nu

2 maanden verder

Door: marion

Blijf op de hoogte en volg Marion, Laurent & Sarah

06 April 2008 | Martinique, Fort-de-France

Hier zijn we dan weer, ik zag dat ik het laatste bericht ergens half maart had geschreven dus eigenlijk wel weer tijd voor een update.
De tijd vliegt echt voorbij hier.
Afgelopen weken erg druk gehad in het hotel - laatste weken van het hoogseizoen en vanaf deze week wordt het echt rustiger.
Tijdens die weken was het hier erg spannend vanwege alle gesprekken met de plaatstelijk OR. De onderhandelingen waren in volle gang en iedere week waren er zo gemiddeld 2 dagen gespreken tussen Gm en de OR bonden (2 hier in het totaal)
Uiteindelijk na enige dreigementen voor een staking en zo'n 13 gesprekken later was Accor het een zat en hebben ze in het een na laatste gesprek aangegeven dat als er geen overeenstemming bereikt kon worden ze maar moesten gaan staken maar dan ook de consequenties zouden moeten nemen van deze staking (eventuele sluiting of verkoop hotel). Dit was voldoende om in het volgende gesprek een overeenstemming te bereiken en die is nu dus door de 3 partijen getekend. Dus de rust is weer weergekeerd en we kunnen nu normaal aan de gang gaan zonder erbij na te moeten denken of iets wel slim is op dit moment van onderhandelingen (bv harde regels gaan stellen voor FO Manager die ook de afgevaardigde is voor de OR).
Afgelopen week heb ik een bijeenkomst gehad met de hele afdeling huishouding inclusief AD. Tot mijn tanden toe gewapend maar een hele relaxte meeting gehad met leuke reaties en ook goede tips en ideeen.
Aankomende week is het de week van de Eductours - Touroperators die het hotel komen bezoekn met agenten die het weer doorverkopen (reisbureaus etc).
Ik begin nu aardig mijn weg te vinden in het hotel (en de tuinen en tussendoor weggetjes) dus dit gaat wel goedkomen.
En ook de diverse logiesgebouwen begin ik nu te kennen met hun bizarre kamernummer telling. Bv je staat bij de receptie en je moet iemand de weg wijzen naar kamer 212 - logischer wijze zou je zeggen (receptie ligt op de begane grond) dat ze naar de 2e verdieping toe moeten - maar nee gewoon de gangen blijven volgen en je komt vanzelf bij kamer 212. De gebouwen liggen namelijk diverse niveaus dus is de 2e niet overal de 2e tja -kost even tijd maar dan begint het door te dringen!)

Wat betreft het weekendleven heb ik nog steeds de gymzaal niet gevonden van Sarah voor de zaterdagochtend - het was ook vakantie dus niet zo erg. De school is afgelopen donderdag weer begonnen en Sarah zei woensdag avond dat ze weer zin had om naar school te gaan en dat ze het erg leuk vindt, Goed teken en inderdaad sinds donderdag gaat ze keurig vanaf het hekwerk richting klaslokaal met een grote glimlach en al zwaaiend naar mama. Dit is een hele opluchting voor mij want de afgelopen weken ging dit niet altijd zo.

Voor de rest hebben we wat plaatselijke toeristische attracties bezocht. Een echt Creools huis met allerlei plaatselijke attrictuen en een koffie museum. We hebben hier ook onze hangzit/stoel gekocht - zie foto en is dus ondertussen geinstalleerd op ons terras. Ook was er een soort springtuin met allerlei springkussens voor kinderen dus ach maar eens geprobeerd. Dit was niet zo'n succes want als het 30 graden is - kun je het wel vergeten om met blote voeten te springen op kunststof en tja sokken kennen we al een paar maanden niet meer. Ook was het enigszins vergane glorie want de helft van de springkussens deden het niet en de andere helft was dusdanig lek dat ze het niet voor elkaar krijgen om de kussens helemaal gevuld te krijgen dus als er iets met oren is dan hingen de oren een beetje op half zeven. Maar ja Sarah heeft ondanks alles toch een leuke 45 minuten gespeeld.
Een andere attractie was de "Village de Potterie" - Pottenbakkers dorpje.
We bezochten dit op 1e paasdag en er waren natuurlijk een aantal dingen dicht maar dit was niet erg - leuke omgeving en we hebben heerlijk gepicknicked langs de kant van het water - zie fotos van een krab. Ook hadden ze er een erg leuk zeepjes winkeltje waar ik een aantal zeepjes heb gekocht en sinds dien was ik mijn hier alleen nog maar mee - echt super. (Dit bracht mij meteen op het idee voor een klein kadootje voor mijn huishoudingsteam tijdens de meeting - leuk zeepje met MERCI erin gedrukt)
Ze maken alle zeep daar zelf en degene die ik erg prettig vind maken ze in cakevormen en dan snijden ze er plakken vanaf - je koopt het per 100 gram.
Sarah was ook in haar nopjes want ze hadden van die kleine vierkante zeepjes met de S erop dus die ook weer gelukkig.

Gisteren was het weer tijd voor de wekelijkse boodschapen en ik heb nu denk ik echt mijn supermarkt gevonden. Goede plaatselijke producten en ook nog voor een betaalbare prijs want daar zit echt superveel verschil in tussen de verschillende merken supermarkten.
Kropje sla voor bv Euro 5 is bij de Hyper U of Carfour of Casino niets terwijl je hem bij leaderprice met een betere kwaliteit voor 1,95 koopt.
We proberen steeds weer nieuwe dingen uit en laten ons verrassen - dit vind Sarah ook erg leuk - iedere keer weer andere smaken jus etc.
Het fruit haal ik bijna altijd nog langs dezelfde standjes langs de weg - goed en veel keuze en heeft heeft ook wel wat.

Vanochtend waren we erg vroeg wakker (6.15 uur - vrije dag tja uitslapen is er niet echt bij met Sarrah) en stonden we na een heerlijke ontbijtje op het terras om 07.00 uur met de verfkwasten in de hand klaar om Sarah's slaapkamer aan te gaan pakken. Ik had al zo'n 5 weken de verf in huis maar nog niet de moed gehad om te beginnen. Om 11.00 uur konden we met een goed gevoel ons op het terras ploffen voor een verdiend kopje koffie want de kamer was klaar inclusief grote schoonmaak van de vloer - Sarah had namelijk ook helpen verfen ... drup ...drup.. drup. Daarna even een frisse duik in de zee en weer terug naar huis.
De kamer ziet er nu helemaal rose uit en we hadden gisteren leuke princessen stickers gekocht voor de muur dus ook die meteen vanmiddag geplakt. Ook moest ik nog steeds een aantal dingen ophangen die we meegenomen hadden vanuit NL maar wat ik had uigesteld tot na het verfen. Dus dit ook meteen maar gedaan.
We moeten nu alleen nog de donkerorse verf zien te krijgen om de onderste ca meter donderrose te verfen en de princessen band te plakken om de afscheiding tussen donker en lichtrose te maken. Eigenlijk had ik het onderste niet hoeven te verfen maar gezien ik al zo'n 5 weken wacht op de andere kleur verf en ik net genoeg had om het helemaal te verfen heb ik vannochtend al verfend maar besloten om het helemaal eerst lichtrose te verfen zodat het in ieder geval af is en ook al komt de donkerrose verf er helemaal nooit haar kamer toch af is. Ze is vanavond helemaal trots gaan slapen en vind haar kamer erg mooi - ik zal zo nog even een foto maken om die ook erbij te zetten.

Vanmiddag nog even naar het strand geweest want vanochtend begon het net te regenen toen we 10 minuten in de zee lagen. Maar vanmiddag hadden we niet veel meer geluk want ook toen kwamen er ineens allerlei grote wolken die de zon lieten verdwijnen. Het blijft dan wel lekker warm en in het water is het heerlijk maarja met een zonnetje erbij is het toch prettiger.

Al met al was het een productief dagje vandaag en beginnen we morgen weer frs aan een nieuwe week.

Als afsluiting van deze week kan ik nog laten weten dat we een weekje naar Nederland komen en wel op 2 mei 15.55 uur vliegen - aankomst Orly zaterdag 3 mei 07.15. en vertrek vanaf NL op waarschijnlijk zaterdag 10 mei op op zondag 11 mei 11.45 uur met z'n drieen deze keer het vliegtuig richting Martinique te nemen. Waarschijnlijk ga ik en auto huren op Orly om naar Nederland te komen en die gebruiken we dan ook weer om samen vanaf NL richting Orly te rijden.
Dus tijd om iedereen weer even te zien.

Nou dit was het dan wel weer voor deze keer. Ik zal vast een beetje zon gaan verzamelen om mee te nemen naar NL maar voordat we weg gaan laat ik nog wel weer even een berichtje achter op deze site.
Groetjes aan iedereen en tot de volgende keer maar weer.
Marion & Sarah

• 07 April 2008 - 06:12

Herbert:

leuk weer om te horen van jullie.
    blijft boeien,en steeds weer leuk om te lezen.die ananas taart ziet er erg lekker uit,krijg ook trek.!!!!!!!!!
    blijf schrijven,en foto,s sturen.
    en vooral zo door gaan

• 07 April 2008 - 19:15

Silvia:

De verhalen blijven boeien. Ik zie dat jullie het erg naar jullie zin hebben.
    Blijf vooral genieten

• 08 April 2008 - 19:27

Gerda:

hoi marion,
    leuk om te lezen, dat jullie het goed naar jullie zin hebben daar. en vergeet vooral niet de zon mee te nemen als je naar NL komt, want het weer is hier hopeloos echt triest. veel (werk) plezier.
    groetjes gerda.

• 11 April 2008 - 08:17

Denise :

He Marion, alweer een tijdje geleden dat ik iets van me heb laten horen. Ontzettend leuk om te lezen hoe het jullie daar bevalt. Fijn dat Sarah met plezier naar school gaat, er is niets liever dan dat je je kind met plezier naar school laat gaan. Hopenlijk hebben jullie straks in NL niet al te druk schema/programma, maar kunnen jullie ook de dingen doen die je nog moet doen.
    Tot mails en dikke kus
    Denise

• 12 April 2008 - 17:59

Rembert:

Top wat je qua werk en woonomgeving allemaal meemaakt! Was weer leuk om te lezen en succes tot aan je flitsbezoek aan NL. Daarna weer compleet en met z'n 3-en!

• 13 April 2008 - 13:41

Pascalle :

Hoi Marion en Saar,

Wat leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken en de foto’s zijn ook erg leuk.

Ik mis jullie wel en Quinten volgens mij ook, hij blijft ook niet meer zo heel vaak eten nu hij alleen overblijft, haha.

Nog bedankt voor de leuke post die we hebben gekregen, vooral de krekels (in het doosje) horen we elke dag, die beginnen af en toe spontaan geluid te maken.

Ik blijf jullie volgen....

Groetjes en een dikke kus voor Sarah!!!

• 22 April 2008 - 19:30

Rob En Annette:

Hoi hoi leuk weer wat te vernemen van jullie. Sorry pas laat het bericht gelezen maar ook wij zijn erg druk.
    Leuk dat jullie naar nederland komen maar helaas zoeken wij dan net ook de zon op met de hele familie.
    Wens jullie veel plezier en we hopen elkaar gauw weer eens te zien en anders horen we het volgende nieuwsbericht wel weer.
    Lieve groet Rob & Annette.

• 27 April 2008 - 08:10

Mark En Patty:

Laurent,
    Gefeliciteerd met je verjaardag!!!
    Nog even en dan is jullie gezinnetje weer samen. Succes daarmee,
    Groetjes!!!

• 16 Mei 2008 - 17:12

Patty:

He daar in het verre land!! Hoe gaat het? Hebben jullie alles volgens plan kunnnen afronden in ons kikkerlandje of zat er ergens een kink in de kabel. Ben erg benieuwd hoe het jullie is vergaan,
    Groetjes, Patty

• 06 Juni 2008 - 06:53

Sandra En Yannick:

Marion, Hartelijk Gefeliciteerd met je verjaardag!!! :-)

• 06 Juni 2008 - 16:17

Mark En Patty:

Salut Marion, Gefeliciteerd met je 35e verjaardag!! Hoop dat je een gezellige dag hebt en hoop ook weer eens te lezen hoe het jullie vergaat... Geen bericht, goed bericht?
    Hier nu ook lekker warm en zonnig, hoor.
    Groetjes voor jullie allemaal, Mark en Patty

• 14 Juni 2008 - 20:31

Yvonne:

Hoi Marion,
    Ik hoop dat je een leuke dag hebt gehad, de 6de! Nog erg druk op het werk? Ik kijk uit naar de update....
    Groetjes aan de hele familie.
    Groetjes Teun, Yvonne en een knuffel van Gijs!

• 07 September 2008 - 14:36

Jannie:

Het heeft even geduurd om een reactie te geven en ik heb geen idee of je deze n.a.v. een al erg oud bericht van jullie kant nog wel leest.
    Ik ging de computer vandaag opschonen en heb nog eens even de tijd genomen om de berichten van je die we hadden te lezen.

We zijn alweer lange tijd verder en er zal wel weer een hoop gebeurd zijn bij jullie. Hier in de omgeving verandert er ook nog wel het een en ander, maar dat heb je wellicht al via anderen vernomen. Met ons is alles oké. We hebben nu een werkvakantie, zodat de verbouwing weer eens een beetje opschiet. En op een regenachtige dag als vandaag stort ik me maar eens op de administratie en het opschonen van de computer.
    In ieder geval langs deze weg, mocht je dit toch lezen, de hartelijke groeten van Jan en Jannie