Ja we zijn er nog!!!! - Reisverslag uit Fort-de-France, Martinique van Marion, Laurent & Sarah Riffelmacher - WaarBenJij.nu Ja we zijn er nog!!!! - Reisverslag uit Fort-de-France, Martinique van Marion, Laurent & Sarah Riffelmacher - WaarBenJij.nu

Ja we zijn er nog!!!!

Door: marion

Blijf op de hoogte en volg Marion, Laurent & Sarah

01 November 2008 | Martinique, Fort-de-France

Nou hier dan eindelijk weer eens een berichtje op waarbenjijnu.
Het heeft wel heel lang geduurd maar tegenwoordig met Skype blijven we toch in contact met NL.

We zijn dus ondertussen 9 maanden verder en nog steeds vol enthousiasme.
We zijn goed ingeburgerd en ook Sarah heeft haar draai goed gevonden.
Het is nu op dit moment herfstvakantie en vanaf dinsdag 4 november gaat ze weer naar school.
Op school gaat het allemaal erg goed en ook de franse taal is geen probleem want ik krijg regelmatig te horen dat ze een heerlijke kletsert is. De afgelopen zomer hebben we mijn moeder en mijn zus Ingrid, Natasha en Robbert op bezoek gehad en dit was natuurlijk reuze gezellig. Gelukkig is Sarah ook sinds die tijd weer in de mood om Nederlands te spreken en dit gaat zo met happen en stukken tussen het Frans door.

Laurent heeft het afgelopen zomerseizoen nog met heel veel plezier voor OAD gewerkt en was dan ook 3 weken in FR en vervolgens weer 2 weken hier in Martinique.
Vanaf 1 oktober is hij bij een franse TO begonnen waarvoor hij ook weer 3 weken in FR zit en 3 weken hier op Martinique. Dus ze beginnen hem aardig te kennen bij Air Caraibe.
Het afwisselende bevalt ons allen goed gezien je als partner hier op Martinique nu ook niet echt gelukkig wordt als je hier alleen maar zit en voor de rest geen werk of uitdaging hebt. (strand is leuk maar als je weet dat dit je enige doel voor de aankomende maanden is is het wel wat minder denk ik).
Het is zo af en toe wel enig geregel maarja je moet er wat voor over hebben zullen we maar zeggen. Ook heeft Laurent sinds 1 oktober nu zijn eigen laptopje (mini asus pcee - echt een aanrader voor iemand die geen zin heeft om veel kg mee te sleuren en toch internet/email/office etc wil hebben). Voor degene die geinteresseerd is zijn directe email: laurentriffelmacher@live.fr

Sarah gaat tegenwoordig op de woensdag naar Espace DD wat een soort fitness/dans/en sportschool is. Valt niet mee om er te komen zo op de vroege ochtend (tja het eiland is klein maar ook hier kennen we het fileleed!!) Ik rij zo rond 06.30 uur s'ochtends weg om haar om ca. 07.50 af te leveren bij Espace DD. De terugweg duurt ca. 20 minuten dus dat zegt wel weer genoeg.
Maarja ze is erg enthousiast over haar dag en daar hebben we best wel wat voor over. De dag bestaat uit knutselen, Gymnastiek, Fitness, Judo, Belee dansen (lokale dans), tambour en natuurlijk niet te vergeten voor Sarah klassiek ballet. Dit laatste is toch wel haar favoriet alhoewel ze de rest ook fantastisch vindt. Op de momenten dat we thuis samen zijn wordt zo ongeveer meteen haar balletpak aangetrokken en worden er allerlei creaties van het zwanenmeer vertolkt.

Voor de rest is ze vanaf september begonnen met zwemles en ook hiervoor hoef ik haar geen 2x te roepen.
De zwemles wordt hier in de zee gegeven - stuk afgezet met lijnen en het is een uurtje lekker actief. Zo van Etoile de Mer - betekent met je armen breed uit en dan je voorover laten vallen in de zee (natuurlijk zonder je neus dicht te knijpen want dat gaat niet als je je armen breed uit moet strekken - best handig trucje dus). Voor mij betekent het uurtje zwemles een uurtje actief baantjes trekken in de zee en dit doet de mens goed - al zeg ik het zelf.

Dus genoeg activiteiten voor Sarah te doen.

Wat betreft het hotel hebben we het laagseizoen erbijna op zitten. Gelukkig wel want dit moet niet te lang duren met de hoeveelheid personeel (en dus personeelskosten) die we hier hebben.
Het is nog steeds iedere dag weer een uitdaging en voordat je het weet sta je met de hele meute op kantoor inclusief OR leden erbij. Maar desondanks heb ik absoluut het idee dat we vooruit gaan al gaat dit niet met die zevenmijlslaarzen die ik eerst aan had.

Bij al mijn afdelingen heb ik ondertussen de nodige procedures ingesteld en mijn grootste taak is om dagelijks te controleren of ze nog allemaal uitgevoerd worden en op de manier zoals ik het bedoeld had.
Maar er is in ieder geval een aardige medewerking en dat is altijd prettig. Ik kreeg zelfs gisteren voor hier een aardig compliment van een mijn receptionisten die tegenover een lokale vriend zei - mag ik je even voorstellen aan mijn chef - niet slecht he. Op zich niet vreemds zou je zeggen maar voor hier is dit toch een teken dat ze mij nu als chef erkennen en dat was zeker bij de receptie de afgelopen periode nog lang niet altijd het geval.
Tja zo zie je maar - het kan even duren maar dan heb je ook wat.

Op 16 oktober hebben we nog bezoek gehad van een staart van de cycloon Omar die voornamelijk over de Virginische eilanden heen is gekomen. Dit betekende voor ons in de nacht van 15 op 16 oktober een hele hoge golfstroming (Houle) met golfhoogten van ongeveer 6 tot 8 meter. Toen ik donderdagochtend in het hotel aan kwam wist ik ook niet echt wat ik zag - onze linkerhelft van de kamers op de begane grond - strand waren volgestroomd met zeewater en het zand lag ongeveer 5 tot 10 cm hoog in de hotelkamers.
We hebben s'ochtends nog in alle snelheid de strandstoelen van het strand getrokken om die in ieder geval nog te redden.
Uiteindelijk resultaat : een van onze 2 strandsuites totaal vernield (stenen van ongeveer 100 kg die gewoon in de kamer lagen) en 2 kamers met veel water en zandschade. Voor de rest was ons strand compleet weg (alleen nog maar veel stenen, 3 aangestrande boten en veel afval).
Ook onze Coocbar (degene die in de zee staat) had enigszins te leiden gehad maar na onderzoek valt dit gelukkig mee en hopen we die weer over 2 weken in gebruik te nemen.
De boten zijn ondertussen van het strand gekrikt/getakeld en alle afval en stenen zover mogelijk opgeruimd. Ook is het blijkbaar normaal dat de zee een bepaalde golfslag heeft na zo'n houle om het weggeslagen zand weer enigszins terug te spoelen. Maar er moet toch nog wel een aardig vrachtje zand uit Barbados komen (tja dichterbij hebben ze blijkbaar geen zand??????) om ons strandje weer subtropisch te maken. Je staat trouwens wel versteld van hoe sommige gasten reageren - op de ochtend van de houle terwijl wij met man en macht de strandstoelen aan het redden waren hadden we moeite om een aantal gasten duidelijk te maken dat ze toch echt niet op het strand konden blijven liggen - volgens mij hadden die gasten zoiets - we hebben betaald voor strand en zullen er dan ook op liggen ook!!.

Ach zo maak je weer eens wat mee zullen we maar zeggen.
Als het goed is is nu ondertussen het cycloon seizoen zo goed als aan het einde dus dit was in ieder geval minder erg dat de cycloon van vorig jaar. Alhoewel we nu als hotel meer schade hebben dan met de cycloon.
Ook het regenseizoen loopt weer op z'n einde alhoewel je hiervan niet echt last hebt als je dit met het Nederlandse klimaat vergelijkt. Als het regent gaat het wel heel hard maar 10 minuten later is de lucht gewoon weer blij en schijnt de zon weer vollop dus.....
De temperatuur is nog steeds erg lekker - zo tussen den 25 en 35 graden dus wat dat betreft hoor je mij niet klagen. Nee - hiervan heb ik nog steeds geen genoeg na 9 maanden - mocht iemand dat zich nu afvragen.
Ik vind het nog steeds erg lekker om s'ochtends m'n ontbijtje heerlijk op het terras te eten met 23 tot 25 graden en een zonnetje.

Ik zal ook weer een aantal foto's opladen alhoewel die wel van afgelopen augustus zijn (tijdens de vakantie van mijn zus)gezien wij ons fototoestel in Nederland in mei met het inpakken van de laatste dozen zijn kwijtgeraakt, Misschien in een verkeerde doos terrecht gekomen. Wat betreft over dozen gesproken is ondertussen ook onze container met spullen aangekomen in Martinique. Hij is wel even onderweg geweest en we wisten bijna niet meer wat erin zat (mei ingepakt en opgehaald en op donderdag 16 oktober (ja had niet beter getimed kunnen zijn - samen met de houle - arme Laurent die het nu in z'n eentje naar boven heeft moeten sjouwen en heeft moeten uitpakken gezien z'n nu even geen tijd had met een hotel in rep en roer).
Maar ja we zijn allemaal erg blij dat hij uiteindelijk is aangekomen en ik moet zeggen we waren zeer verrast bij het uitpakken want er was echt helemaal niets gebroken of beschadigd of vochtig of beschimmeld!!. Sarah was erg blij om haar spulletjes terug te vinden - haar slaapkamer staat erg goed in de al roze kamer en ook de fiets en step worden dagelijks gebruikt. (toch handig zo'n tennisbaan naast je huis).

Nou ik ga er maar eens mee stoppen want het is ondertussen alweer bijna 23.30 en ik moet natuurlijk ook nog even wat foto's uitzoeken en opladen.

Mocht iemand ons via Skype willen bereiken dat kan dat via de volgende adressen.
fam.riffelmacher
of Laurent zijn laptop onderweg;
laurentriffelmacher

Onze mails zijn als volgt:
mlriffelmacher@live.nl
laurentriffelmacher@live.fr

De groeten aan iedereen en ik zal proberen om weer wat regelmatiger wat van ons te laten horen via deze site. Hoe dan ook; geen nieuws = goed nieuws.

Laurent, Sarah en Marion

  • 21 Februari 2009 - 17:42

    Jack Noordermeer:

    surf af en toe naar jullie site. Alles o.k. bij jullie?

    Groetjes Jack en Ria Noordermeer

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marion, Laurent & Sarah

Na 10 jaar Nederland gaan we voor een nieuw avontuur. Martinique ; on arrive !!!

Actief sinds 25 Feb. 2008
Verslag gelezen: 267
Totaal aantal bezoekers 23183

Voorgaande reizen:

28 Januari 2008 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: